W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Większość ma ulgi, a z budżetu dopłacamy coraz więcej

Większość ma ulgi, a z budżetu dopłacamy coraz więcej

Ponad połowa mieszkańców Bielska-Białej ma prawo do ulg lub bezpłatnych przejazdów w komunikacji miejskiej. Nowych ulg, proponowanych przez niektórych radnych, nie będzie. 

Na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) możliwość korzystania z przejazdów bezpłatnych i ulgowych obejmuje już ponad 55% mieszkańców Bielska-Białej. Jest to ponad 92 tys. osób, w tym ponad 55 tys. bielszczan posiada uprawnienia do przejazdów bezpłatnych a blisko 37 tys. osób do przejazdów ulgowych. Radny Paweł Korzondkowski (PiS) zaproponował, by listę osób uprawnionych do ulgowych przejazdów MZK rozszerzyć o osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz z II grupą inwalidzką. 

Przypomnijmy: w Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej do korzystania z bezpłatnych przejazdów uprawnieni są m.in. seniorzy po 65 roku życia i dzieci do 7 roku życia, a w zakresie niepełnosprawności bezpłatnie z MZK korzystają osoby całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji lub uznane za niepełnosprawne w stopniu znacznym, posiadające I grupę inwalidzką (wraz z towarzyszącym im w czasie podróży opiekunem lub psem asystującym), osoby niewidome lub ociemniałe wraz z towarzyszącym im w czasie podróży opiekunem lub psem asystującym, dzieci niepełnosprawne uczęszczające do przedszkoli oraz dzieci i młodzież niepełnosprawna do lat 18 pobierająca naukę. 

Natomiast do przejazdów ulgowych w uprawnieni są inwalidzi słuchu oraz inwalidzi narządu ruchu kończyn dolnych. 

Poszczególne miasta samodzielnie kształtują swoje systemy ulg i przejazdów bezpłatnych. W niektórych gminach, np. w Krakowie, ulgi obejmują kategorie osób, proponowane przez radnego Korzondkowskiego; w innych, np. w Katowicach, Częstochowie czy Tychach system jest podobny do tego w Bielsku-Białej. Zresztą, tak ukształtowany system uprawnień dla osób o różnym stopniu niepełnosprawności funkcjonuje w naszym mieście od wielu lat. 

Ile osób mogłoby skorzystać na nowych ulgach? Jak wynika z danych Elektronicznego Krajowego Systemu Monitoringu Orzekania o Niepełnosprawności (EKSMOoN) w Bielsku-Białej wydanych zostało blisko 9 tys. prawomocnych orzeczeń o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Na przestrzeni ostatnich lat liczba orzeczeń o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności osób po 16 roku życia, wydawanych przez Miejski Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, wynosi ok. 1,5 tys. rocznie. Oczywiście, część osób potencjalnie uprawnionych z tego tytułu posiada już ulgi z innych tytułów, np. pobierania nauki. 

Wysoki poziom udziału osób uprawnionych do bezpłatnych i ulgowych przejazdów autobusami MZK znacząco wpływa na kształtujący się wskaźnik sprzedaży biletów. Dochody ze sprzedaży biletów pokrywają jedynie 30% kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Całkowite koszty komunikacji co roku znacząco wzrastają: w 2025 r. osiągną poziom ponad 107 mln zł, czyli ponad 6 mln zł więcej niż rok wcześniej. 

- W tej sytuacji nie ma przestrzeni do możliwości rozszerzania uprawnień do bezpłatnych i ulgowych przejazdów w Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej na kolejne grupy osób – zdecydowanie odpowiedział radnemu wiceprezydent Piotr Kucia. 

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart