W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację podstawowych jej funkcji.

Te cookies są niezbędne do funkcjonowania naszej strony i nie może być wyłączony w naszych systemach. Możesz zmienić ustawienia tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy funkcjonowała prawidłowo
Te cookies pozwalają nam mierzyć ilość wizyt i zbierać informacje o źródłach ruchu, dzięki czemu możemy poprawić działanie naszej strony. Pomagają nam też dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak odwiedzający poruszają się po naszej witrynie. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z witryny oraz nie będziemy w stanie monitorować jej wydajności.
Te cookies służą do tego, aby wiadomości reklamowe były bardziej trafne oraz dostosowane do Twoich preferencji. Zapobiegają też ponownemu pojawianiu się tych samych reklam. Reklamy te służą wyłącznie do informowania o prowadzonych działaniach. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej polityce prywatności.
Aktualności

Jest umowa na projekt odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

Jest umowa na projekt odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej

Prawie pół roku po ogłoszeniu przetargu, 27 czerwca w Kętach, podpisana została umowa na wykonanie badań geologicznych i projektu budowlanego pierwszego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. 

Po wielu latach mówienia i planowania wreszcie mamy konkrety. Zadaniem wykonawcy, firmy Voessing, będzie przeprowadzenie badań geologicznych na przebiegu pierwszego odcinka BDI oraz opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę 16,9 km trasy S52, od Bielska-Białej do Bulowic w gminie Kęty. Wartość prac to prawie 31,3 mln zł. 

Przedmiot umowy wykonany ma być w niespełna 3 lata. Oznacza to, że wiosną 2028 roku  powinna być gotowa decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wtedy też ogłoszony zostanie przetarg na budowę drogi. Nową drogą kierowcy powinni pojechać w 2031 lub 2032 roku. 

Na odcinku Bielsko-Biała – Bulowice powstaną trzy węzły drogowe – Kozy (na skrzyżowaniu z ul. Przecznią), Kęty (na przecięciu z dzisiejszą drogą krajową nr 52, na granicy woj. śląskiego i małopolskiego) i Bulowice (na skrzyżowaniu z DK52, w pobliżu ul. Świerkowej). W Kobiernicach powstaną dwa MOP-y, po jednym w obu kierunkach. Na trasie zbudowanych ma być 21 obiektów – mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – około kilometrowy – będzie most na Sole w Kobiernicach. Odpowiedni odbiór deszczówki zapewni 27 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności 11,6 miliona litrów.  

Beskidzka Droga Integracyjna zastąpi w tej części Podbeskidzia drogę krajową nr 52. To właśnie między Bielskiem-Białą a Andrychowem jest największe natężenie ruchu. Każdego dnia tą trasą porusza się od prawie 13 tysięcy aut (w Bulowicach) do niemal 19 tysięcy pojazdów (w pobliżu Bielska-Białej).  

 

Niebawem kolejne umowy

To jednak nie jedyne dobre wieści w sprawie Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Pod koniec maja krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad otrzymał w ramach przetargu po 13 ofert na przeprowadzenie badań geologicznych i przygotowanie projektu budowlanego dla dwóch kolejnych odcinków BDI: Bulowice – Chocznia oraz Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów. Trwa ocena złożonych ofert. Ogłoszenie wyników planowane jest na lipiec. 

Z końcem kwietnia wybrany został też wykonawca ostatniego odcinka BDI,  od Choczni do Kalwarii Zebrzydowskiej. W postępowaniu złożono jednak odwołanie, które zostało uwzględnione przez Krajową Izbę Odwoławczą. GDDKiA została zobowiązana do ponownej analizy dokumentów i oceny ofert. Ponowny wybór wykonawcy planowany jest na połowę  lipca. 

 

Trudne badania geologiczne

Jednym z elementów przetargów jest wykonanie badań geologicznych. Ich celem będzie zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność. Na całym odcinku BDI planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów i prawie 2,4 tys. sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 m. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 m. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.  Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 m. 

 

Beskidzka Droga Integracyjna 

S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Więcej na temat samej drogi i długiej historii starań o jej powstanie pisaliśmy więcej przy okazji ogłoszenia przetargu, który w piątek miał swój finał w postaci podpisanej umowy. Artykuł dostępny jest tutaj

 

foto: Jarosław ZIęba

 

Powiązane artykuły

O nas

Portal jest miejscem spotkania i dyskusji dla tych, którym nie wystarcza codzienna dawka smutnych newsów, jednakowych we wszystkich mediach. Chcemy pisać o naszym mieście, Bielsku-Białej, bo lubimy to miasto i jego mieszkańców. W naszej pracy pozostajemy niezależni od lokalnych władz i biznesu.

Cart